VENLO - Op één ochtend soms wel vier verschillende vuilniswagens door de straten van Venlo; dat is sinds februari 2023 verleden tijd. Nu haalt één neutrale inzamelwagen van OpenWaste bedrijfsafval op. In Venlo is Collin hiervoor de uitvoerende partij.
Dat scheelt flink wat CO2-uitstoot, wat mooi past bij het streven van de gemeente Venlo om het aantal logistieke kilometers in de binnenstad te verminderen.
De gezamenlijke inzameling van bedrijfsafval wordt uitgevoerd door het collectief OpenWaste. In totaal twaalf afvalinzamelbedrijven werken hiervoor samen in twaalf steden. Ook het bedrijf Collin uit Venlo doet mee. Bram Faber, commercieel manager bij Collin: “Als collectief willen we het aantal vervoersbewegingen verminderen. Want minder gereden kilometers zorgt voor minder CO2-uitstoot en voor meer veiligheid.”
Ruim 1.300 ledigingen
De deelnemende partijen aan OpenWaste bepalen in overleg wie de operationele inzameling doet in een stad. Bram: “Sinds februari 2023 halen wij in Venlo het afval op bij bedrijven namens drie andere afvalinzamelaars. Dat doen we in het centrum van Venlo, dus ook waar de zero-emissiezone komt. Plus in vier postcodegebieden om het centrum heen. Op maandag en donderdag halen we restafval op; op dinsdag en vrijdag papier. In totaal gaat het maandelijks om ruim 1.100 ledigingen.”
Voor de klanten veranderde er niets
De inzameling van particulier afval is door de gemeente Venlo gegund aan één bedrijf: Renewi. Bij de collectieve inzameling gaat het om bedrijfsafval, waarvoor een bedrijf zelf kan kiezen door welke inzamelaar hij dat laat doen. In OpenWaste werken twaalf Nederlandse afvalinzamelaars samen; in het Venlose collectief gaat het om vier bedrijven: Collin, Remondis, Van Happen en Van Kaathoven.
Voor hun klanten veranderde er niets toen OpenWaste in Venlo startte. Bram: “De klant blijft zijn contract met zijn eigen afvalinzamelaar houden en betaalt aan dit bedrijf. Vanuit het collectief worden de gereden uren vergoed en het gewicht van het afval wordt doorbelast naar de contractpartij.”
Al het ingezamelde afval gaat naar de bedrijfslocatie van Collin. De aangesloten afvalinzamelaars kiezen of ze het afval zelf naar de afvalverwerker brengen of dat ze dat door Collin laten doen. Eén concullega doet dit vervoer zelf, de rest heeft dit uitbesteed aan Collin.
Route-optimalisatiesysteem
Wat is de werkwijze als een van de vier bedrijven een nieuwe klant krijgt? Bram: “De bedrijfsgegevens en het ledigingschema worden in het OpenWaste-dashboard gedeeld. Vanuit daar implementeren wij het in onze routing. We werken met een route-optimalisatiesysteem, dat automatisch de (nieuwe) beste route kiest.”
Dezelfde CO2-besparing als 12.000 bomen
De resultaten van de gezamenlijke inzameling zijn indrukwekkend. In een jaar tijd is er één miljoen kilogram afval ingezameld door OpenWaste in Venlo. Voor de twaalf steden in totaal geldt dat er in minder dan anderhalf jaar tijd 236.141 kilo CO2 is bespaard, 72.658 gram NO2 en 1.186 gram fijnstof. Een gemiddelde boom kan in een jaar ongeveer 20 kg CO2-uitstoot opnemen; OpenWaste is omgerekend naar bomen goed voor dezelfde CO2-reductie als bijna 12.000 bomen per jaar.
Zero-emissiezone
Het initiatief van OpenWaste sluit mooi aan bij het streven van de gemeente Venlo om het aantal logistieke kilometers en de CO2-uitstoot in de binnenstad te verminderen. Daarom voert de gemeente vanaf 1 januari 2027 een zero-emissiezone in het centrum in. Veel bestel- en vrachtauto’s hebben vanaf dan alleen toegang tot deze zone als ze uitstootvrij zijn. Vanaf 1 januari 2030 moeten álle bestel- en vrachtwagens in de zero-emissiezone uitstootvrij zijn. Daartussen geldt een overgangsregeling, waarbij bijvoorbeeld nieuwere euro-6 vrachtwagens die voldoen aan de strengste emissienormen nog toegang hebben. Dit geeft bedrijven de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving. De inzamelwagen van Collin rijdt nog op diesel. Bram: “Als organisatie zijn we actief in gesprek met diverse partijen om de mogelijkheden en oplossingen te onderzoeken die deze overgang met zich meebrengt. Deze gesprekken richten zich op innovatieve logistieke oplossingen, samenwerkingsverbanden en de inzet van zero-emissie voertuigen.”
Doe mee!
Nog niet alle bedrijfsafvalinzamelaars in Venlo zijn aangesloten bij OpenWaste. Bram nodigt ze van harte uit om alsnog mee te doen. “Hoe gaaf is het dat je als concurrenten kunt samenwerken, terwijl de marktwerking gewoon blijft gelden. Daar heeft iedereen wat aan: het inzamelbedrijf, de klanten en alle inwoners en bedrijven in het centrum van Venlo.” Bedrijven die meer willen weten over dit collectief, kunnen meer informatie vinden op de website van OpenWaste.
Advies door gemeente Venlo
Je logistiek verduurzamen is niet alleen beter voor het klimaat, maar soms ook economisch slim. Hierover laat Collin zich zo nu en dan adviseren door Mark Luikens, logistiek adviseur van de gemeente Venlo. Bram: “Mark heeft ons bijvoorbeeld geïnformeerd over de zero-emissiezone in Venlo: wanneer die ingaat en wat de gevolgen en alternatieven voor ons zijn. Ook adviseerde hij ons over mogelijkheden voor het verduurzamen van het wagenpark, bijvoorbeeld de inzet van HVO100 en elektrische vrachtwagens. Hiervoor heeft Mark meerdere TCO-vergelijkingen gemaakt, die duidelijk maken wat een diesel- of elektrisch wagen onder de streep kost.”
Ook gratis advies?
Wilt u ook gratis advies over hoe uw organisatie zich voorbereidt op de zero-emissiezone? Neem contact op met Mark via 06-51165781 of m.luikens@venlo.nl. Mark bekijkt graag samen met u hoe u uw goederen blijft afleveren en diensten blijft verzorgen in de zero-emissiezone. Wellicht komen uw bestel- of vrachtauto’s in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone per 1 januari 2027. Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo
voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar ZE-zone@venlo.nl.