Vanaf 12 december 2024 is de gemeente lid van de Nederlandse Vereniging voor Volkskredieten (NVVK). Met dit lidmaatschap garandeert de gemeente een goede kwaliteit voor alle inwoners die financiële hulp vragen bij betaalachterstanden.

Waarom doet de gemeente dit?

De gemeente Venlo vindt het belangrijk dat inwoners met betaalachterstanden op tijd hulp durven te vragen. En bovenal, dat inwoners de gemeente op tijd weten te vinden. Schulden leiden tot stress, gezondheidsklachten en andere problemen. In de praktijk wachten inwoners nog te lang voordat ze aan de bel trekken. Daarom heeft de gemeente besloten om het heft in eigen hand te nemen. Dit doet ze door delen van de dienstverlening zelf te gaan organiseren. Zo werkt de gemeente toe naar een laagdrempelige toegang met één contactpersoon. Het helpt om inwoners beter en sneller te bereiken. En zo probeert de gemeente de problemen die door schulden ontstaan, al in een vroeg stadium tegen te gaan.

Wat doet de gemeente om inwoners te helpen?

De gemeente biedt hulp bij beginnende en (ver)gevorderde betaalachterstanden. Zo neemt de gemeente al bij de eerste signalen van achterstanden contact op met de inwoner. Dit heet vroegsignalering.

Daarnaast helpt de gemeente inwoners bij het grip krijgen op de financiële zaken én bij het oplossen van schulden. De gemeente doet dit samen met vrijwilligersorganisaties, Incluzio Sociale Basis, budgetbeheerders, bewindvoerders en organisaties die achterstanden in de vaste lasten signaleren.

Sinds 2024 regelt de gemeente zelf samen met de inwoner de schulden. Dit werd eerder door een andere organisatie gedaan. Het zelf organiseren van de schuldregelingen was een belangrijke stap in het verbeteren van de dienstverlening. Maar ook op alle andere onderdelen werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Dit laatste was voor de gemeente een reden om lid te willen worden van het NVVK.

Wat betekent het lidmaatschap van het NVVK?

Doordat de gemeente lid is van het NVVK, staat ze garant voor een goede kwaliteit van dienstverlening. Dit is getoetst in een onafhankelijke audit en voorwaarde om lid te kunnen zijn van het NVVK. Voor inwoners betekent dit dat ze van de gemeente mogen verwachten dat ze laagdrempelig, toegankelijk en met een herkenbare werkwijze worden geholpen. Dat er ruimte is voor maatwerk en de mens. Het is niet nieuw dat de gemeente Venlo dit doet. De gemeente is wél ontzettend trots dat dit nu bezegeld wordt met een onafhankelijk NVVK kwaliteitscertificaat.