VENLO - Vanaf december moet hij gaan rijden, de Mercedes eActros 400 van Hefe van Haag. Dan vervoert deze elektrische bakwagen zaden, noten en andere producten naar bedrijven in en om Venlo.

“De bakwagen heeft een actieradius van 400 kilometer”, vertelt Dim Verbeek, managing director bij Hefe van Haag bv Nederland. De keuze voor elektrisch transport is slim, onder andere vanwege de zero-emissiezone die vanaf 2027 in het centrum van Venlo geldt.

Hefe van Haag is een groothandel in bakkerij- en ijsgrondstoffen. Ruim 60 jaar geleden begon het familiebedrijf als gisthandelaar. Naast gist leveren ze ook gezoete slagroom, fruitconserven, zuivel- en eiproducten, zaden, noten en zuidvruchten. Hefe van Haag levert aan industrie en horeca, maar vooral aan bakkerijen en ijssalons.

81 vrachtwagens

Het hoofdkantoor, inclusief groot magazijn, staat in het Duitse Kempen, 20 kilometer van Venlo. Daarvandaan vindt het meeste transport plaats. Hefe van Haag heeft daarnaast vestigingen in de Duitse plaatsen Keulen, Neuwied, Celle en Hamm; alle vier met magazijnen. “Wij hebben klanten in heel Nederland en in zo’n 70% van Duitsland”, vertelt Dim Verbeek, managing director bij Hefe van Haag bv Nederland. “We beleveren onze klanten met 81 vrachtwagens: 77 bakwagens en 4 trucks met ;opleggers. Alle wagens zijn geconditioneerd:De producten worden gekoeld of bevroren vervoerd. Vanaf december komt daar een elektrische bakwagen bij. En in 2025 volgt een tweede elektrische bakwagen.”

Actieradius van 400 kilometer

Hefe van Haag rijdt alleen met Mercedes. De nieuwe elektrische bakwagen is een Mercedes eActros 400. “Met een actieradius van 400 kilometer”, vertelt Dim. “We moeten ondervinden of de wagen ook daadwerkelijk die 400 kilometer haalt op één accu. De wagen is immers geconditioneerd, en ook daarvoor is energie nodig.”

Met deze eerste elektrische bakwagen gaat de groothandel de actieradius uittesten. Dim: “Omdat we met zoveel bakwagens rijden, kunnen we de elektrische wagen op diverse afstanden uitproberen. We beginnen met korte routes, zeg 100 kilometer rondom Kempen. De kans is dus groot dat je deze elektrische bakwagen in en rond Venlo gaat zien rijden. Door dichtbij te beginnen, kunnen we testen hoe ver de wagen daadwerkelijk op één accu kan rijden.”

Laden dankzij zonnepanelen

De bakwagens van Hefe van Haag vertrekken vroeg in de ochtend; de eerste rond 5 uur. Elke wagen belevert circa tien klanten. Zo ook de elektrische bakwagen, die dan in de middag weer terug is in Kempen. Daar kan hij aan de snellaadpaal die 2 laadpunten voor bakwagens heeft. “We hebben zonnepanelen op het dak van deze vestiging liggen. Die kunnen we dus ook mooi gebruiken voor het laden van de bakwagen”, vertelt Dim.

Later langere afstanden

Als er genoeg getest is op de korte en middellange afstanden, wil Dim de elektrische bakwagen ook op langere afstanden uitproberen. “Dan redt de wagen het niet heen en terug op één accu, en moeten we dus tussentijds bijladen. Dat zou wellicht bij een klant kunnen, of onderweg bij een openbare laadvoorziening. De chauffeur zou dan bijvoorbeeld op dat moment pauze kunnen nemen. Maar dat moeten we dus allemaal nog gaan ontdekken.”

Zero-emissiezone

Waarom de keuze voor elektrisch transport? Dim: “We willen bijdragen aan een beter klimaat. Daar staan we niet alleen in; we zien dat ook steeds meer van onze klanten dit belangrijk vinden.” Heeft de komst van zero-emissiezones ook invloed op de verduurzaming van het wagenpark? Zo krijgt het centrum van Venlo vanaf 1 januari 2027 een zero-emissiezone, net als bijna 30 andere Nederlandse steden in de komende 5 jaar. Bestel- en vrachtauto’s die op diesel rijden, zijn niet zomaar toegestaan in deze zones; emissieloze varianten wel. Dim: “Wij beleveren bijvoorbeeld 2 Brüder in Venlo. Dat bedrijf ligt in de toekomstige zero-emissiezone; daar kunnen we dus mooi onze elektrische bakwagen op inzetten.”

Subsidie AanZET

In Nederland hebben diverse ondernemers subsidie aangevraagd voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen: AanZET. Hefe van Haag heeft hier niet gebruik van gemaakt, maar wel van een vergelijkbare Duitse subsidie. Ondernemers die interesse hebben in de Nederlandse subsidie: deze is vanaf 28 januari 2025 weer aan te vragen

. De verwachting is dat het subsidiebudget al op dag 1 of 2 op is, net als tijdens andere subsidierondes. Dien als het even kan dus op dag 1 de subsidieaanvraag in.

HVO100: 89% CO₂-reductie

Ook op andere manieren probeert Hefe van Haag het klimaat zo veel mogelijk te ontzien. Dim: “Veel personenauto’s in Kempen zijn elektrisch. We hebben 8 laadpunten voor deze bedrijfsauto’s. Ook onze leveranciers en andere bezoekers mogen onze laadvoorzieningen gebruiken.”

Daarnaast is de groothandel in bakkerij- en ijsgrondstoffen de brandstof HVO100 aan het testen voor zijn vrachtwagens. HVO100 is een biobrandstof. Deze brandstof wordt gewonnen uit biomassa, afkomstig van bijvoorbeeld plantaardige producten, plantafval, dierlijke vetten, houtsnippers of algen. HVO100 is goed voor een CO₂-reductie van maar liefst 89%. Dim: “We zijn er zo’n drie maanden geleden mee gestart. We hoefden de vrachtwagens niet aan te passen vanwege deze brandstof. Tot nu toe zijn we er positief over. Het lijkt erop dat het verbruik niet anders is en dat er ook niet meer slijtage ontstaat door deze brandstof. Als de testperiode voorbij is, besluiten we of alle vrachtwagens voortaan op HVO100 gaan rijden.”

Er zijn nog geen concrete plannen wanneer de andere bakwagens en trucks worden geëlektrificeerd. In de tussentijd houdt Dim de ontwikkelingen in de gaten, zo ook het rijden op waterstof.

Advies door Mark Luikens

Dim laat zich zo nu en dan adviseren door Mark Luikens, logistiek adviseur van de gemeente Venlo. “Zo vertelde Mark ons over de zero-emissiezones die in Venlo en ruim 20 andere Nederlandse steden komen. Ook informeerde hij ons hoe wij ons transport meetbaar kunnen maken. Het ziet ernaar uit dat wij CSRD-plichtig worden en vanaf een bepaald jaartal moeten rapporteren over bijvoorbeeld onze CO₂-uitstoot. Momenteel zoeken we uit wat dit betekent voor onze organisatie en hoe we dit willen aanpakken.”

Over de zero-emissiezone in Venlo

Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2027. Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken.

Gratis advies over zero-emissiezone

Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar ZE-zone@venlo.nl. Wilt u gratis advies over hoe uw organisatie zich voorbereidt op de zero-emissiezones? Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl Mark bekijkt graag samen met u hoe u slim zaken blijft doen in de zero-emissiezone. Wellicht komen uw bestel- of vrachtauto’s in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer. Mark kan bijvoorbeeld een TCO-berekening voor u maken om te zien wat een elektrische bestel- of vrachtauto onder de streep kost.