VENLO - Gemeente Venlo staat op het punt om de laatste fase van het citybrandingtraject in te gaan: de creatiefase van de visuele identiteit van het nieuwe merk Venlo.
In deze fase gaat de gemeente samenwerken met een selecte groep lokale creatieve professionals, De Verbeelders, die hun expertise gebruiken om de visuele identiteit van de gemeente te vormgeven.
Na een oproep aan creatief Venlo hebben we meer dan 30 reacties ontvangen. Uit deze inzendingen is een diverse groep van acht topcreatievelingen geselecteerd die hun stempel gaan drukken op het nieuwe gezicht van Venlo. Deze professionals, allen sterk betrokken bij hun gemeente, vertegenwoordigen verschillende creatieve disciplines. In februari 2025 zullen zij, op drie inspirerende dagen, samenwerken om de creatieve richting voor de visuele identiteit van Venlo te bepalen.
Wethouder Erwin Boom is enthousiast over de betrokkenheid van lokale creatieven:
" De Verbeelders zijn een fantastische vertegenwoordiging van de creatieve kracht die Venlo te bieden heeft. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe deze professionals samenkomen om een visuele identiteit te ontwikkelen die ons unieke verhaal weerspiegelt. Deze creatieve samenwerking zal ongetwijfeld zorgen voor een visuele identiteit die Venlo op de kaart zet voor de toekomst."
Citybranding Venlo
Het citybrandingtraject heeft als doel Venlo sterker te positioneren voor de toekomst. In de eerdere fases zijn de unieke kenmerken van Venlo gedefinieerd en zijn de doelgroepen vastgesteld waarop Venlo zich wil richten. De visuele fase, die nu begint, zal Venlo presenteren als een gemeente met een rijke ondernemersgeest en een cultuur van genieten en samenleven. De kernwaarden ‘ondernemend’, ‘genieten’, ‘samen’ en ‘groen’ vormen de basis van het DNA van Venlo en komen straks tot uiting in de visuele identiteit.
De Verbeelders: een mix van lokale creatieven
Op 5, 12 en 19 februari 2025 komen de Verbeelders samen tijdens drie creatieve dagen om te brainstormen over de thema’s kleur, vorm, tekst en fotografie. Het doel is een krachtige basis te leggen voor een visuele identiteit die Venlo sterker maakt en zichtbaar en voelbaar is voor iedereen.
Leer hier meer over De Verbeelders
Unieke samenwerking tussen creatieve bureaus Luidspreker en Studio Denk
Na de creatieve sessies van De Verbeelders wordt de input verder uitgewerkt door twee lokale bureaus die hun krachten bundelen: Luidspreker en Studio Denk. Het is een bijzondere samenwerking, waarbij de twee bureaus hun visie en expertise combineren om een visuele identiteit te creëren die zowel vernieuwend als lokaal geworteld is.