VENLO - De komende weken gaat de gemeente Venlo in het kader van citybranding verhalen ophalen bij haar inwoners. Dit doet de gemeente op diverse plekken in de stad, dorpen en wijken, om zoveel mogelijk verschillende inwoners te bereiken.

Belangrijke rol

Verhalen spelen een belangrijke rol in citybranding. Na eerdere uitgebreide gesprekken met inwoners en stakeholders is de kern van het merk Venlo vastgesteld: Venlo is een gemeente van geboren ondernemers die als geen ander het leven weten te vieren. Deze onderscheidende positie weerspiegelt de ondernemende geest en de levenslustige cultuur die Venlo typeren. En deze positie gaan we nu inkleuren met verhalen, die diepgang geven aan de identiteit van de stad en die mensen op een persoonlijke manier verbinden met hun omgeving.

De verhalen kunnen variëren van kleine persoonlijke anekdotes tot grootse gebeurtenissen uit het verleden en het heden. Met deze verhalen kan Venlo zich nog krachtiger presenteren als een stad die het leven viert en bruist van ondernemerschap.

Verhalentour

Met een 'verhalentour' gaan we op verschillende locaties actief op zoek naar de verhalen die leven onder onze inwoners. De locaties zijn weekmarkten, bibliotheken, frietkramen, buurthuizen en het stadion van VVV-Venlo; allemaal plekken waar we veel mensen kunnen ontmoeten. Daarnaast kunnen inwoners online een verhaal inzenden of meedoen aan één van de sessies op de Verhalendag in het Limburgs Museum op 9 september.

Wethouder Erwin Boom benadrukt het belang van deze initiatieven: "We willen de verhalen van onze inwoners horen, omdat zij de kern vormen van wat Venlo uniek maakt. Door deze verhalen te verzamelen en te delen, creëren we een sterk gevoel van saamhorigheid en trots binnen onze gemeenschap. We nodigen iedereen uit om hun verhaal te delen. Samen bouwen we aan een levendig en herkenbaar Venlo."

Overzicht data en locaties

De gemeente Venlo kijkt uit naar een grote opkomst en hoopt dat veel inwoners hun verhaal willen delen. Het overzicht van data en locaties van de verhalentour is te vinden op de pagina Citybranding Venlo - Fase 3 Merkstrategie.

Stap richting de toekomst

De gemeente Venlo zet hiermee een belangrijke stap richting de toekomst met het citybranding-initiatief. Door een duidelijke identiteit en merkverhaal te ontwikkelen, wordt de unieke kracht van Venlo naar voren gebracht en benut. Dit proces helpt niet alleen om de ambities en taken van de gemeente te realiseren, maar ook om een gedeelde visie te creëren onder inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Deze gedeelde visie bevordert de samenwerking en betrokkenheid van de hele gemeenschap.