VENLO - Bestelt u in 2024 een dieselbestelauto? Er bestaat een kans dat deze pas in 2025 geleverd kan worden. Met als gevolg dat u 15.000 euro extra betaalt aan bpm. Bovendien mag een diesel-bestelauto niet meer de zero-emissiezone (2027) van Venlo in. De elektrische bestelauto is een goed alternatief.

Bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is een belasting die in Nederland wordt geheven op de registratie van nieuwe voertuigen, inclusief bedrijfswagens. Voor bestelauto’s geldt op dit moment een bpm-vrijstelling. Deze vrijstelling komt in 2025 ten einde voor zowel diesel- en benzine- als hybride bestelauto’s. Voor elektrische bestelauto’s betaalt u nog altijd geen bpm.

Bpm-rekenvoorbeelden

Vanaf 2025 wordt de bpm van bestelauto’s berekend over de CO2-uitstoot, net als bij personenwagens. De bpm bedraagt 66,91 euro per gram CO2. Enkele rekenvoorbeelden van wat u aan bpm gaat betalen:

  • De Renault Trafic stoot 184 gram uit, goed voor 12.310 euro aan bpm.
  • Bij een VW Crafter bedraagt de bpm tussen de 14.000 en 24.000 euro. Hoe hoger of zwaarder het model, hoe meer CO2 en dus hoe hoger de bpm.
  • Een Opel Vivaro L2 2.0 Diesel 145 6 versnellingen met een catalogusprijs van 28.000 euro en 162 gram CO2-uitstoot krijgt per 1 januari 2025 door de bpm een prijsstijging van 10.829 euro, oftewel 39 procent!

Levertijd van meer dan een halfjaar

Afhankelijk van levertijden en voorraad bestaat de kans dat de door u gewenste diesel-bestelauto niet voor 2025 geregistreerd is. Ook al bestelt u de bestelauto in 2024; bij levering in 2025 betaalt u alsnog de bpm. Bij een elektrische bestelauto betaalt u ook in 2025 geen bpm.

100 tot 75% korting wegenbelasting én subsidie

De elektrische bestelauto kent nog meer fiscale voordelen. In 2024 betaalt u er geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) over. In 2025 geldt nog een korting van 75% op de wegenbelasting. Vanaf 2026 geldt de reguliere wegenbelasting.
Bovendien kunt u de elektrische bestelauto met maximaal 5.000 euro subsidie aanschaffen. 2024 is het laatste jaar dat het Rijk deze SEBA-subsidie

verstrekt.

Over de zero-emissiezone in Venlo

Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone per 1 januari 2027. Veel bestel- en vrachtauto’s hebben vanaf dan alleen toegang tot deze zone als ze uitstootvrij zijn. Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo

voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar ZE-zone@venlo.nl.

Meer informatie en gratis advies

Wilt u gratis advies over hoe uw organisatie zich voorbereidt op de zero-emissiezone? Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl. Mark bekijkt graag samen met u hoe u uw goederen blijft afleveren en diensten blijft verzorgen in de zero-emissiezone. Wellicht komen uw bestelauto’s in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer, bijvoorbeeld de elektrische bestelauto.